W ostatnich latach cytowania stały się istotnym elementem oceny pracowników naukowych, jednostek naukowych, czasopism, czy państw. Wskaźnik ten wykorzystywany jest w awansach naukowych, ocenie grantów czy też jako jeden z elementów ewaluacji jednostek naukowych. Dane o cytowaniach są możliwe do wyszukania w wielu bazach danych. Kompetencje związane z ich wyszukiwaniem, a także interpretacją stały się ważną umiejętnością potrzebną w codziennej pracy naukowca, czy bibliotekarza. Każda z baz, która zbiera te dane, ma swój zakres indeksowanej literatury, a także dedykowane możliwości wyszukiwania cytowań. Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną najpopularniejsze bazy umożliwiające wyszukiwanie cytowań (przede wszystkim Web of Science Core Collection i Scopus, a także BazEkon, BazTech) oraz Google Scholar (Publish or Perish).
Udział w szkoleniu zostanie potwierdzony zaświadczeniem.
W trakcie szkolenie odpowiemy na pytanie takie jak:
- gdzie szukać cytowań?
- czym jest liczba cytowań?
- jak szukać cytowań indywidualnego badacza?
- jak szukać cytowań czasopisma?
- czy Impact Factorem można mierzyć dokonania badacza?
- czy warto założyć konto w Google Scholar?
- czy można sumować dane o cytowaniach uzyskane z różnych źródeł?
- czy są „gorsze” i „lepsze” cytowania?
- czym są autocytowania?
- dlaczego z różnych źródeł otrzymujemy różne dane?
- jakie mogą być przyczyny braku cytowań w bazach danych?
- skąd się biorą różnice w liczbie cytowań przedstawicieli różnych dyscyplin?
Szkolenie poprowadzi dr Aneta Drabek - starszy kustosz dyplomowany w Bibliotece Uniwersytetu Śląskiego, która Przygotowuje analizy bibliometryczne (w tym analizy cytowań) dla pracowników UŚ oraz innych instytucji. Od ponad 15 lat współtworzy bazę Arianta – Naukowe i Branżowe Polskie Czasopisma Elektroniczne. Prowadzi badania skupione wokół bibliometrii i naukometrii (zwłaszcza zagadnień związanych z oceną czasopism i analizą cytowań), zagadnień związanych z open access, a także czasopism elektronicznych.
W celu rejestracji należy przesłać pocztą elektroniczną skan lub zdjęcie wypełnionego i podpisanego formularza zgłoszeniowego (format: pdf, rozmiar: 202 kB) oraz oświadczenia uczestnika (format: docx, rozmiar: 67 kB) projektu na adres: wojciech.jedrzejewski@zut.edu.pl.
Wydarzenie będzie realizowane przy użyciu komunikatora Teams, dlatego uczestnicy muszą posiadać:
- komputer ze stabilnym podłączeniem do Internetu,
- zainstalowaną aplikację Teams bądź przeglądarkę internetową (preferowany Chrome lub Edge).
Zaakceptowani uczestnicy wydarzenia otrzymają mail ze wszystkimi niezbędnymi informacjami, w tym link, który pozwoli na udział w wydarzeniu.
15 minut przed oficjalnym czasem rozpoczęcia wydarzenia będzie otwarty „wirtualny pokój szkoleniowy”. Jest to okazja na przetestowanie połączenia.
Regulamin rekrutacji (format: pdf, rozmiar: 679 kB)
Udział w zajęciach jest bezpłatny, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.