Brak odpowiednich umiejętności cyfrowych to zagrożenie przed którym dzisiaj staje wiele osób. Brak umiejętności nie dotyczy dostępu do technologii, ale zdolności młodych ludzi wchodzących na rynek pracy do inteligentnego i twórczego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych, tak aby stali się osobami, które aktywnie rozwijają swoją ścieżkę kariery w coraz bardziej cyfrowym świecie.
Wiele instytucji poszukuje sposobów na zbadanie poziomu kompetencji cyfrowych i wskazania obszarów, które wymagają większej uwagi w procesie uczenia się i nauczania. Do tych działań włączył się Wydział Informatyki ZUT realizując wraz z partnerami z Anglii, Belgii, Hiszpanii i Irlandii projekt „Digital Skills Accelerator (DSA)”. DSA należy do międzynarodowych projektów polegających na wdrażaniu i upowszechnianiu innowacyjnych rozwiązań i dobrych praktyk w edukacji na różnych poziomach, w tym w szkolnictwie wyższym.
Zespół badaczy przygotował raport, w którym opisuje i analizuje poziom kompetencji cyfrowych w Polsce, Hiszpanii, Anglii i Irlandii w odniesieniu do Ram kompetencji DigComp opracowanych przez Komisję Europejską. Najważniejszymi produktami projektu są narzędzie on-line do testowania posiadanych umiejętności cyfrowych oraz zbiór rozwiązań (program nauczania, materiały edukacyjne, materiały e-learningowe), które mają przyczynić się do polepszenia kompetencji cyfrowych.
Narzędzia i raport zostaną zaprezentowane podczas seminarium, które odbędzie się 3 kwietna 2019 roku na Wydziale Informatyki, ul. Żołnierska 52. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 10:30.
Rejestracji można dokonać poprzez maila: shardej@zut.edu.pl. Mail powinien zawierać: imię i nazwisko, nazwa i adres instytucji.
Osoby, które dokonają rejestracji oraz wezmą udział w seminarium otrzymają certyfikaty uczestnictwa, a Ci z Państwa, którzy zdecydują się na zbadanie swoich kompetencji cyfrowych, otrzymają raport z badania.
Projekty realizowane są w ramach programu europejskiego Erasmus+, działanie: Szkolnictwo Wyższe. Seminarium będzie sfinansowane z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Program Seminarium Digital Skills Accelerator (aula 126, ul. Żołnierska 52, Szczecin)
Godzina wykładu | Tytuł wykładu i prowadzący |
---|---|
10:30-11:00 | Gdy zero i jedynka nie wystarczają - programista w cyfrowej przyszłości Jakub Borowczyk, Prezes Stowarzyszenia Klaster IT Pomorze Zachodnie, |
11:00-11:30 | Projekt Digital Skills Accelerator (DSA) – motywacja i cele dr hab. inż. Przemysław Różewski, kierownik projektu, WI ZUT |
11:30-12:00 | Prezentacja wyników projektu DSA (część I) Jakie kompetencje cyfrowe posiadają studenci w Hiszpanii, Polsce i Irlandii? Kto najlepiej odnajduje się w cyfrowym świecie? Raport badawczy na temat posiadanych przez studentów kompetencji cyfrowych oraz jakich kompetencji wymaga rynek (IO1: Digital skills research report). Marcin Prys, członek projektu, WI ZUT |
12:00-12:30 | Lunch, sala 121 (1 piętro) |
12:30-13:00 | Wykorzystanie grywalizacji do przekazywania kompetencji cyfrowych Prof. Jakub Swacha, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania |
13:00-13:30 | Prezentacja wyników projektu DSA (część II) Określ poziom swoich kompetencji cyfrowych. Narzędzie online do testowania posiadanych umiejętności cyfrowych (IO2: Online Self-Assessment tool to identify current digital skills profile) dr inż. Magdalena Kieruzel, członek projektu, WI ZUT |
13:30 – 13:45 | Przerwa kawowa, sala 100 (1 piętro) |
13:45 – 14:15 | Prezentacja wyników projektu DSA (część III) Co zrobić, gdy masz ‘dziury’ w kompetencjach cyfrowych?
Zestaw narzędzi do rozwijania kompetencji cyfrowych: programy nauczania, materiały dydaktyczne, materiały e-learningowe (IO3: Essential Digital Skills Teachers’ Pack for HE). Dr inż. Tomasz Lipczyński, członek projektu, WI ZUT |
14:15-14:30 | Podsumowanie spotkania, zamknięcie seminarium |
Prowadzący:
- dr hab. prof. US Jakub Swacha - Profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, dyrektor Instytutu Informatyki w Zarządzaniu na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania US. Ekspert w dziedzinie wspierania realizacji procesów edukacyjnych poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych i nowych technik angażowania odbiorców. Koordynator projektu Framework for Gamified Programming Education (2018-2021), w ramach programu unijnego Erasmus+
- Marcin Prys - Absolwent Politechniki Szczecińskiej, k. Automatyka i Robotyka, rocznik 2007. Doświadczenie zawodowe zdobywał jako Dyrektor Zarządzający Mindflow Multimedia oraz Prezes Zarządu INSPEO. Firm działających w obszarze informatyki i wykorzystującej jej narzędzia do sprawnej komunikacji oraz automatyzacji procesów. W tym czasie pracował dla firm takich jak Wirtualna Polska, Carlsberg, T-Mobile, Volkswagen, Bank Pocztowy czy Leroy Merlin, dostarczając wartość w analizie biznesowej i zarządzaniu projektem. Od 2017 nauczyciel akademicki w dyscyplinie informatyki na Wydziale Informatyki ZUT oraz zarządzania na Zachodnioporskiej Szkole Biznesu. Doktorant WI ZUT, naukowo zainteresowany pomiarem kompetencji oraz stykiem psychologii i informatyki. Pracuje nad interaktywnym komiksem pozwalającym badać cechy osobowości.