E-learning na ZUT

Podcast 2 - rozmowa z doktorantką Pauliną Górą 08.01.2024 22:02

Rozmowa z mgr inż. Pauliną Górą, doktorantką II roku Szkoły Doktorskiej w ZUT, przewodniczącą Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Doktorantów oraz przedstawicielką Krajowej Reprezentacji Doktorantów w Prezydium Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Ze mną jest Paulina Góra, magister inżynier Paulina Góra i będziemy rozmawiały o e-learningu. Dzień dobry, witam serdecznie.

Dzień dobry.

Pani magister jakie kierunki kończyła pani u nas? Co studiuje pani obecnie, w jakich kierunkach się dokształca, w jakich dziedzinach?

Na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie skończyłam studia inżynierskie na kierunku automatyka i robotyka na Wydziale Elektrycznym i później studia drugiego stopnia, studia magisterskie, na kierunku elektrotechnika i żeby zostać w ramach Wydziału Elektrycznego w tej dziedzinie teraz robię doktorat, kształcenie w Szkole Doktorskiej naszego Uniwersytetu w dziedzinie automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne. Prowadzę badania nad elektromagnetycznymi metapowierzchniami.

Czy da się to jakoś przełożyć na język osób, które nie mają pojęcia zupełnie o tych sprawach? O czym to będzie praca, co będzie jej owocem?

Jej owocem, miejmy nadzieję, będzie stworzenie takiego urządzenia, które będzie mogło bezprzewodowo pozyskiwać energię z otoczenia, a ta struktura metapowierzchniowa to jest taka część materiału, która ma zwiększyć efektywność tego wszystkiego, jakość pozyskiwania tej energii.

Jak długo trwają prace nad skończeniem tego, kiedy przewidziany jest koniec i pani zostanie doktorem?

Przewidziane jest wszystko skończyć w ramach czteroletniego kształcenia w ramach Szkoły Doktorskiej i na to liczę, że do czwartego roku moje prace będą już skończone.

Czy w trakcie swojej kariery naukowej na Zucie korzystała pani z e-learningowych materiałów, które są dostępne na stronie internetowej?

Oczywiście, na studiach inżynierskich czy na studiach magisterskich było to bardzo powszechne, że prowadzący zajęcia udostępniali swoje kursy na platformie e-learningowej. Było to bardzo pomocne narzędzie, które pomagało przy uczeniu się do zaliczeń, czy do kolokwium. Nie ukrywam, że nie raz korzystałam z tej platformy, aczkolwiek skrywa ona w sobie jeszcze inne kursy. Nie są to kursy przeznaczone tylko dla studentów danego kierunku, czy danego wydziału. Jako studentka miałam również dostęp do kursów przeznaczonych dla studentów innych kierunków, innych wydziałów, a jako że zainteresowań mam w życiu wiele, często interesują mnie rzeczy z różnych dziedzin, to miałam przyjemność korzystać na platformie z kursów przeznaczonych dla studentów Wydziału Ekonomicznego, między innymi z ekonometrii czy ze statystyki, ponieważ w pewnym momencie swojego kształcenia na studiach inżynierskich rozpoczęłam projekt nad predykcją kursów kryptowalut. Było to takie informatyczne inteligentne narzędzie. Niektóre pojęcia z ekonomii, z ekonometrii, czy ze statystyki były mi obce na tamten moment, ale kursy pozwoliły mi się wgłębić w ten temat i dokończyć mój projekt, którym było właśnie stworzenie takiego narzędzia.

Mogę jeszcze wspomnieć o jednym bardzo ciekawym kursie, który znalazłam na platformie e-learningowym, trochę bardziej kreatywnym niż takim ściśle technicznym. Był to kurs 'Od pomysłu do startupu' o wstępie do Design Thinkingu i startupu. Jest to kurs, który pomógł mi, tak naprawdę, na przestrzeni studiów oraz Szkoły Doktorskiej, ponieważ w międzyczasie uczestniczyłam w programie mentoringowym, w ramach którego w grupach z laureatkami tego programu po jego zakończeniu, prowadziłyśmy projekt Tech for Good, czyli taki projekt techniczny w ramach zrównoważonego rozwoju, którego efektem docelowym jest powstanie startupu. Nie ukrywam, że w tamtym momencie, kiedy budowałyśmy ten zespół, pracowałyśmy nad pojęciami Design Thinking, nad budowaniem startupu, ten kurs w bardzo kreatywny sposób pozwolił mi rozwinąć umiejętności miękkie a także twarde, pomógł w budowaniu mocnych stron tego projektu, więc mogę powiedzieć, że naprawdę kurs przyczynił się do przyspieszenia prac nad tym projektem.

I to są kursy dostępne dla wszystkich studentów na naszej stronie internetowej zupełnie za darmo?

Wszystkie kursy, które były przygotowane dla mojego kierunku oczywiście miałam udostępnione bez problemu. Dużo kursów przygotowanych dla studentów innych wydziałów nie było dostępnych bez klucza dostępu. O taki klucz się prosi na stronie, aczkolwiek jest on bardzo szybko przyznawany. Natomiast niektóre kursy są zamknięte. Nie próbowałam, szczerze mówiąc, uzyskać dostępu do tych kursów, ale wydaje mi się, że nie byłoby problemu, ponieważ materiały te są właśnie po to, żeby się dokształcać z wielu różnych dziedzin i na pewno prowadzący nie widzieliby w tym żadnego problemu.

Wspomniała pani, że były takie pojęcia, chociażby z dziedzin ekonomii i ekonometrii, których pani nie rozumiała. Czy były momenty, w których trzeba było się zatrzymać i poszukać, o co tu właściwie chodzi, bo przecież studiuje pani jeden kierunek, a tutaj jest wiedza zawarta z zupełnie innych dziedzin?

Oczywiście, to znaczy kursy były bardzo dobrze przygotowane. Były również testy sprawdzające poziom wiedzy, więc bardzo mi pomogły rozwinąć te umiejętności. W każdym momencie mogłam wrócić do danych części kursu żeby utrwalić wiedzę, więc jak najbardziej oceniam wszystko bardzo pozytywnie.

Czy te materiały faktycznie są przygotowane tak, że student cieszy się, że może korzystać z tej formy nauki?

Na pewno. Materiały, które są dostępne na platformie e-learningowej są przygotowane rzetelnie, ponieważ, tak jak mówiłam, one w większości są przygotowane pod przedmioty, które są prowadzone dla studentów danego kierunku, więc mają na celu to, żeby studenci dobrze się przygotowali do zaliczenia, ale również żeby poznali materiał w bardzo dobrym stopniu. Nasza uczelnia bardzo praktycznie podchodzi do wiedzy, żeby studenci nie tylko wykuli, ale również żeby zrozumieli. Mogę potwierdzić, że te kursy naprawdę były w bardzo zrozumiały sposób przedstawione i w takim stopniu, że studenci mogli bardzo dobrze poznać pojęcia, których dotyczyły.

A czy temat był wyczerpany w danej dziedzinie? Czy były takie sytuacje, w których chciałaby pani może jeszcze pogłębić temat, a nie było możliwości, bo forma e-learningu jej nie daje?

Dla mnie osobiście nie, ponieważ jest bardzo duży dostęp do różnych kursów. Jeżeli były jakieś kursy konkretnie pod jakiś przedmiot na moich studiach inżynierskich, a jeszcze szukałam jakiegoś dodatkowego kursu, który by zawierał wytłumaczenie danego aparatu matematycznego, to takie kursy dodatkowe też były dostępne. W kontekście kursów z ekonometrii, z których korzystałam do projektu, który wówczas prowadziłam, też nie miałam takiego problemu, ponieważ wszystkie pojęcia, których szukałam były już tam dostępne, więc trudno mi powiedzieć, co bym zrobiła gdyby ich nie było. Pewnie bym szukała jeszcze w innych miejscach, ale na szczęście wszystko, czego szukałam, było na platformie.

Czy któryś z tych kursów zapadł pani w pamięć?

Myślę, że ten startupowy kurs, on był taki najbardziej kreatywny, coś innego rzeczywiście. Bardzo ciekawe.

Właśnie, bo to nie jest tylko kwestia przygotowania treści, ale też podania tego na tyle kolorowo i przystępnie żeby zachęciło do dalszego oglądania....

Dokładnie, też musi być taka równowaga pomiędzy tymi miękkimi umiejętnościami i twardymi, a to było rzeczywiście coś nowego dla mnie.

To na koniec życzenie, gdyby mogła pani sobie zażyczyć teraz żeby jakiś kurs powstał, z którego chętnie by pani skorzystała, to jaki to byłby kurs?

Myślę, że może więcej kursów rozwijających umiejętności miękkie wśród studentów, ponieważ rzeczywiście tych kursów technicznych do danych przedmiotów jest sporo, ale myślę, że szczególnie w tych czasach, zwracamy uwagę na to, że umiejętności miękkie też są ważne, też powinniśmy je rozwijać, więc poszłabym w tym kierunku.

Dziękuję za rozmowę. Mam nadzieję, że słuchają nas ci, którzy te kursy, być może w przyszłości, będą przygotowywać. Dziękuję bardzo za rozmowę.

Dziękuję bardzo.

 

Rozmawiała Rzecznik Prasowa ZUT, Emilia Kujawa

 

Rozmowa z doktorantką Pauliną Górą na kanale YouTube e-Learning ZUT

fot. Aurelia Kołodziej/ZUT