„Super M” polegał na wyłonieniu wyróżniających się programów mentoringowych realizowanych w Polsce przez firmy komercyjne, organizacje pozarządowe, szkoły i uczelnie. Kryteria oceny opierały się na międzynarodowych standardach EMCC Global w zakresie programów mentoringowych i coachingowych (tzw. ISMCP - International Standards for Mentoring and Coaching Programmes ISMCP). Organizatorem konkursu było Stowarzyszenie EMCC - European Mentoring and Coaching Council Poland.
„Szkoła Orłów ZUT”
Uczestnicy programu wyłaniani są spośród studentów uczelni w drodze konkursu. Pod uwagę brane są takie kryteria jak: sukcesy w olimpiadach
i konkursach przedmiotowych, średnia ocen oraz dodatkowe aktywności. Najlepsi z najlepszych pod okiem mentorów - naukowców i wykładowców uczelni, uczą się, jak stawiać przed sobą ambitne cele, rozpoznawać mocne i słabe strony, lepiej komunikować się z otoczeniem i zarządzać czasem. Uczestnicy programy, nabywają również umiejętności pracy w zespole, włączają się w projekty badawcze oraz przygotowują swoje pierwsze publikacje naukowe.
Pomysłodawcą i założycielem szkoły jest dr hab. inż. Piotr Sulikowski, prof. ZUT z Wydziału Informatyki, który kilka lat temu, zainicjował na skalę ogólnopolską podobny program "TopMinds".
Nasza szkoła, stawia na rozwój, swobodę i partnerskie relacje. To niesamowita możliwość czerpania inspiracji i wiedzy od wspaniałych osób – mówi Piotr Sulikowski.
Podczas spotkań między naukowcami a studentami, nawiązują się swobodne i bezpośrednie relacje. Mentorzy są inspiracją i pomagają odkrywać potencjał oraz wskazują możliwości rozwoju.
Praca z orłami ma charakter partnerski. Program opiera się na nieformalnej relacji. Studenci mogą bez stresu zadawać nauczycielom dowolne pytania.
W zamian otrzymują cenne wskazówki i informacje zwrotne od mentora. Co otrzymują nauczyciele? Na przykład świeże spojrzenie na prowadzone przez siebie badania. Obserwuję tu dużo wzajemnej motywacji. W efekcie korzystają z tego wszyscy - studenci i nauczyciele - mówi Piotr Sulikowski.
Program edukacyjny opiera się na metodzie mentoringu i tutoringu, i nakierowany jest na integralny rozwój podopiecznego, który obejmuje wiedzę, umiejętności i postawy. Dzięki indywidualnej ścieżce kształcenia, studenci rozwijają kreatywność, kompetencje badawcze, umiejętność krytycznego myślenia, postawy etyczne, a także kompetencje specyficzne dla danego obszaru kształcenia.
Metoda indywidualna, wywodzi się z kultury anglosaskiej i praktykowana jest od lat szczególnie na uniwersytetach w Oksfordzie oraz Cambridge. Naszym celem, jest wyłapanie tych najlepszych na wczesnym etapie studiów i danie im dodatkowej szansy na zindywidualizowany rozwój, tak jak na uczelniach amerykańskich czy brytyjskich – mówi Piotr Sulikowski.
Przez ostatnie trzy lata z rozwoju skorzystało już ponad 50 osób. Program mentoringowy prowadzony przez Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny jest jedynym tego typu przedsięwzięciem edukacyjnym na Pomorzu Zachodnim.
W przyszłości chciałbym stworzyć międzyuczelnianą, interdyscyplinarną wersję programu bazującą na zasobach regionu – powiedział Piotr Sulikowski.
Dotychczas szkoła ponad dwa i pół miliona złotych dofinansowania w ramach projektu o charakterze koncepcyjnym Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), współfinansowanego ze środków EFS (Europejskiego Funduszu Społecznego).
Więcej informacji o programie na stronie: szkolaorlow.zut.edu.pl.
Na zdjęciu sześcioro studentów z Wydziału Elektrycznego, którzy przystąpili do programu Szkoła Orłów ZUT w roku akademickim 2022/2023: Kamil Kępski (tutor: dr hab. inż. Paweł Dworak, prof. ZUT), Maja Kochanowska (tutor: dr hab. inż. Przemysław Orłowski, prof. ZUT), Mateusz Kopytek (tutor: dr hab. inż. Krzysztof Okarma, prof. ZUT), Kaja Kosmenda (tutor: dr hab. inż. Witold Mickiewicz, prof. ZUT), Rafał Pstrokoński (tutor: dr hab. inż. Marcin Wardach, prof. ZUT), Mikołaj Wiszniewski (tutor: dr hab. inż. Marcin Wardach, prof. ZUT).
Fot. Aurelia Kołodziej/ZUT