metryka
Wydział | Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa |
Kierunek | ichtiologia i akwakultura |
Forma i poziom studiów | stacjonarne II stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier |
Czas | 3 semestry |
Limit | 15 miejsc |
Opis kierunku
Ichtiologia i akwakultura to kierunek odpowiadający na potrzeby rynku, dostosowany do nowoczesnego zarządzania środowiskiem wodnym. Zmiany środowiskowe wynikające z ocieplenia klimatu, ochrona organizmów wodnych oraz odpowiedzialna retencja wody powodują, że absolwenci kierunku odnajdą się błyskawicznie na rynku pracy.
Studia to głównie zajęcia specjalistyczne, a także spotkania w terenie. Jako praktyk znajdziesz zatrudnienie wszędzie tam, gdzie w centrum uwagi jest woda i związane z nią zasoby. Katastrofa na Odrze potwierdza, jak bardzo potrzebni są specjaliści z tego zakresu. Także szeroko rozumiana akwakultura umożliwia ochronę naturalnych zasobów wód i obecnie jest najbardziej rozwijającą się dziedziną biotechnologii zawiązanej z produkcją żywności. Nowoczesna infrastruktura, laboratoria i pracownie, i co najważniejsze, stała współpraca z sektorem gospodarczym oraz doskonała kadra naukowa gwarantują najwyższy standard nauczania.
NAUCZYSZ SIĘ:
- planować, prowadzić i kontrolować działalność rybacką z poszanowaniem środowiska naturalnego;
- obsługiwać urządzenia rybackie oraz urządzenia pomiarowe;
- rozwiązywać problemy praktyczne i wykonywać własne projekty.
TWOJE PERSPEKTYWY ZAWODOWE:
- zarządzanie środowiskiem wodnym;
- ośrodki zarybieniowe, hodowle ryb w kraju i za granicą
- jednostki administracji rządowej i samorządowej;
- jednostki gospodarki wodnej i rekultywacji wód;
- zarządzanie połowami;
- ochrona środowiska;
- możesz kontynuować kształcenie w Szkole Doktorskiej.
Termin rekrutacji
Start rekrutacji - 20 maja 2024 r. (obowiązuje rejestracja w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK).
HARMONOGRAM NABORU NA STUDIA STACJONARNE II STOPNIA
rejestracja w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK | 20 maja - 13 sierpnia 2024 r. |
testy kwalifikacyjne | 19 - 20 sierpnia 2024 r. |
ogłoszenie wyników testów kwalifikacyjnych | 22 sierpnia 2024 r. |
składanie kompletu dokumentów przez kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia | 22 sierpnia - 4 września 2024 r. |
ogłoszenie wyników rekrutacji | 6 września 2024 r. |
W przypadku gdy liczba kandydatów przyjętych na studia nie wyczerpie planowanego limitu przyjęć na dany kierunek studiów może zostać ogłoszona kolejna tura rekrutacji.
W rekrutacji w drugim terminie przyjęcia na studia odbywają się zgodnie z kolejnością składania przez kandydatów kompletu dokumentów, po uprzednim zarejestrowaniu się w IRK, zgodnie z zasadami określonymi w uchwale nr 143 Senatu ZUT z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2024/2025.
Wykaz dokumentów
NA SKRÓTY:
3. GDZIE DOSTARCZYĆ DOKUMENTY?
Wymagane dokumenty- obywatel Polski
Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia II stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:
1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),
2. kserokopię dyplomu ukończenia studiów (inżynierskich) – oryginał do wglądu komisji rekrutacyjnej oraz kserokopię suplementu lub wypisu z przebiegu studiów lub zaświadczenie o ukończeniu studiów zawierające informacje o poziomie, kierunku i profilu studiów, uzyskanym tytule zawodowym i słownie określonym wyniku ukończenia studiów,
3. zaświadczenie o średniej ocen z toku studiów - w przypadku, gdy brak takiej informacji w suplemencie lub indeksie,
4. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,
4. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),
6. dokument tożsamości (do wglądu komisji rekrutacyjnej).
Wymagane dokumenty- cudzoziemiec
Kandydat cudzoziemiec zakwalifikowany do przyjęcia na studia II stopnia w wyniku postępowania rekrutacyjnego, zobowiązany jest złożyć następujący komplet dokumentów:
1. ankietę osobową - formularz podania na studia z podpisem kandydata (wydruk z Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK),
2. oświadczenie o gotowości podjęcia studiów (wydruk z IRK),
3. w przypadku dyplomu ukończenia studiów wydanego w Rzeczypospolitej Polskiej:
- kserokopię dyplomuukończenia studiów: inżynierskich, licencjackich lub magisterskich oraz kserokopia suplementu lub wypisu z przebiegu studiów (ewentualnie zaświadczenie z uczelni o złożeniu egzaminu dyplomowego),
- zaświadczenie o średniej ocen z toku studiów – w przypadku gdy brak takiej informacji w suplemencie lub indeksie,
- indeks lub wyciąg z indeksu potwierdzony przez macierzystą uczelnię – w przypadku kandydata nieposiadającego suplementu,
4. w przypadku dyplomu wydanego za granicą:
- kserokopię dyplomu wraz z suplementem lub wykazem ocen zalegalizowane lub opatrzone apostille,
5. kserokopię tłumaczenia świadectwa lub dyplomu na język polski, jeśli sporządzony jest w języku obcym,
6. kserokopię dokumentu potwierdzającą tożsamość kandydata na studia,
7. jedną fotografię (aktualna, kolorowa, spełniająca wymagania zdjęcia do dowodu osobistego) o wymiarach 35 x 45 mm, na jasnym tle, bez nakrycia głowy (podpisana: imieniem, nazwiskiem i nr PESEL) oraz dodatkowo wersja elektroniczna zdjęcia, którą należy umieścić w IRK,
8. kserokopię dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego na poziomie min. B2, w którym będą prowadzone studia.
Komplet dokumentów można dostarczyć:
- Osobiście:
- Pocztą tradycyjną:
- W przypadku kandydata cudzoziemca: dopuszcza się możliwość przesłania skanów dokumentów, poprzez system IRK. Kandydat wówczas będzie zobowiązany do przedstawienia oryginałów dokumentów do dnia 31.10.2024 r.
Adres: Centrum Rekrutacji ZUT (Biblioteka Główna ZUT - wejście od parkingu), ul. Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin
Pocztą tradycyjną (zalecamy - list polecony za potwierdzeniem zwrotnym) lub kurierem
Adres korespondencyjny: al. Piastów 17, 70-310 Szczecin z dopiskiem – REKRUTACJA NA STUDIA
Ważne informacje
1. Ankieta osobowa, oświadczenie o gotowości podjęcia studiów dostępne będą do wydruku w IRK po zakwalifkowaniu kandydata w systemie.
2. W przypadku wysłania dokumentów, kserokopia dyplomu ukończenia studiów powinna być uwierzytelniona notarialnie.
3. Niedostarczenie wymaganych dokumentów we właściwym terminie będzie oznaczało rezygnację z podjęcia studiów na kierunku.
4. Kandydaci cudzoziemcy posiadający nr PESEL proszeni są o dołączenie kopii potwierdzenia nadania numeru do dokumentów rekrutacyjnych.
5. Kandydaci cudzoziemcy posiadający Kartę Polaka, kartę stałego pobytu lub inny dokument uprawniający do odbywania studiów stacjonarnych bez odpłatności powinni ten dokument również załączyć do dokumentów rekrutacyjnych.
Opłata rekrutacyjna
- Wysokość opłaty za przeprowadzenie rekrutacji na studia, tzw. opłata rekrutacyjna za postępowanie związane z przyjęciem na studia, wynosi:
- studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia - 85 zł,
- Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia wnosi jedną opłatę określoną w pkt 1 w ramach danej rekrutacji (wybierając maksymalnie trzy kierunki studiów), oddzielnie na każdą formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne). Np. jeżeli kandydat wybierze kierunki na studiach stacjonarnych oraz niestacjonarnych – wpłaca dwie opłaty rekrutacyjne.
- W procesie rejestracji w Internetowej Rekrutacji Kandydatów IRK, każdy kandydat otrzymuje indywidualny numer rachunku, na który należy wnieść opłatę rekrutacyjną.
- Opłaty można dokonać w:
- dowolnym banku (przelew tradycyjny, przelew internetowy),
- oddziale pocztowym.
- Jeżeli kandydat dokonuje przelewu, wpłaty w banku zagranicznym, powinien przed numerem rachunku, na który wnosi opłatę rekrutacyjną wpisać kod BIC: PL Swift:WBKPPLPP
Ostatni dzień rejestracji w IRK jest zarazem ostatnim dniem wnoszenia opłaty rekrutacyjnej. Zaleca się, aby wpłaty szczególnie w ostatnich dniach rejestracji w IRK dokonywane były sposobem gwarantującym najszybszy przepływ środków. (Opłata dokonywana przelewem odnotowana jest na koncie kandydata w IRK w terminie ok. 2-3 dni roboczych, natomiast za pośrednictwem poczty nawet do 10 dni).
- Uczelnia dokonuje zwrotu opłaty rekrutacyjnej na pisemny wniosek kandydata w przypadku:
- nieuruchomienia kierunku studiów z powodu zbyt małej liczby kandydatów,
- wniesienia opłaty w wysokości wyższej niż wymagana na danym kierunku,
- udokumentowanego nieuczestniczenia kandydata w teście kwalifikacyjnym,
- rezygnacji kandydata w IRK z dalszego postępowania rekrutacyjnego przed zakończeniem elektronicznej rejestracji.
- Wniosek kandydata o zwrot opłaty rekrutacyjnej akceptuje Prorektor ds. studenckich.
- Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej - podpisany przez kandydata - wraz z potwierdzeniem dowodu wpłaty należy złożyć w Dziale ds. Studenckich w terminie do 31 października 2024 r. – w przypadku studiów rozpoczynających się w semestrze zimowym.
- Zwrotu opłaty rekrutacyjnej dokonuje się na wskazany przez kandydata we wniosku numer rachunku bankowego.
Kryteria kwalifikacji
- Na studia II stopnia KIERUNKU ICHTIOLOGIA I AKWAKULTURA może być przyjęta osoba, która posiada dyplom ukończenia studiów z tytułem zawodowym inżyniera.
- Postępowanie kwalifikacyjne na studia II stopnia odbędzie się na podstawie rankingu, z tym że w pierwszej kolejności przyjmowani są kandydaci po ukończeniu KIERUNKU ICHTIOLOGIA I AKWAKULTURA, w następnej – kandydaci po innym kierunku studiów.
- Dla kandydatów – absolwentów KIERUNKU ICHTIOLOGIA I AKWAKULTURA, podstawą kwalifikacji na studia II stopnia będzie ocena wpisana do dyplomu ukończonych studiów (I stopnia lub jednolitych magisterskich). W przypadku gdy kryterium to okaże się niewystarczające, brana będzie pod uwagę średnia ocen ze studiów określona przez uczelnię wydającą dyplom.
- Dla kandydatów – absolwentów innych kierunków studiów inżynierskich, którzy osiągnęli porównywalne efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do tych, jakie wymagane są od absolwentów tego samego kierunku studiów (na który się ubiegają) - podstawą kwalifikacji na studia II stopnia będą te same kryteria, jak dla kandydatów tego samego kierunku studiów (opisanych w pkt 3).
- Dla kandydatów - absolwentów pozostałych kierunków studiów, nie spełniających wymogów - opisanych w pkt 3) i 4) podstawą kwalifikacji będzie: pozytywny wynik testu lub rozmowy kwalifikacyjnej oraz ocena wpisana do dyplomu ukończenia studiów (I stopnia lub jednolitych magisterskich). W przypadku gdy kryterium to okaże się niewystarczające, brana będzie pod uwagę średnia ocen ze studiów określona przez uczelnię wydającą dyplom.
Kryteria przyjęć, zakres testu kwalifikacyjnego
O przyjęcie na studia bez testu kwalifikacyjnego ubiegać się mogą absolwenci studiów realizowanych na Wydziale Nauk o Żywności i Rybactwa ZUT w oraz absolwenci, którzy uzyskali kompetencje w zakresie jednej z wymienionych dziedzin nauki:
- nauk ścisłych i przyrodniczych,
- nauk inżynieryjno-technicznych,
- nauk rolniczych,
- nauk medycznych i nauk o zdrowi.
Absolwenci studiów inżynierskich, których kierunki nie mieszczą się w wymienionych powyżej dziedzinach nauki przystępują do testu kwalifikacyjnego (przewidywana forma testu pisemna, test jednokrotnego wyboru).
Zakres testu kwalifikacyjnego obejmuje:
- podstawy biologii organizmów wodnych
- podstawy ekologii środowiska wodnego.
data testu/rozmowy kwalifikacyjnej godzina sala miejsce 19 sierpnia (poniedziałek) 2024 r.
11:00 218 Budynek Wydziału Nauk o Żywności i Rybactwa
ul, Kazimierza Królewicza 4, 71-550 SzczecinPolecane książki:
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Kilarski Wincenty, Anatomia ryb, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
- Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008 Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 200
- Załachowski Włodzimierz, Ryby, PWN, Warszawa, 1997, Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990
Akademiki
ZASADY PRZYZNAWANIA MIEJSC W DOMACH STUDENCKICH KANDYDATOM NA STUDIA:
Zasady przyznawania miejsc w domach studenckich kanydatom z polskim obywatelstwem:
1. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia składa wniosek o przyznanie miejsca w domu studenckim (wraz z dokumentami rekrutacyjnymi) w siedzibie komisji rekrutacyjnej - Centrim Rekrutacji ZUT (Biblioteka Główna ZUT - wejście od parkingu), ul. Ku Słońcu 140, 71-073 Szczecin.
2. Kandydaci otrzymują miejsca w domach studenckich w ramach wyznaczonego limitu miejsc.
3. Prorektor ds. Studenckich zatwierdza listę kandydatów uprawnionych do otrzymania miejsca w domu studenckim.
4. W przypadku rezygnacji kandydata z przyznanego miejsca, przypada ono kolejnej osobie, która złożyła wniosek. W związku z powyższym, kandydat, który rezygnuje z przyznanego miejsce w domu studenckim, zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Dział ds. Studenckich mailem: dsrekrut@zut.edu.pl bądź pisemnie:
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,
Dział ds. Studenckich, pok. 007B
al. Piastów 17, 70-310 Szczecin
tel. 91 449 45-87
- WNIOSEK o akademik (format: doc, rozmiar: 49 kB)
Osoby z niepełnosprawnością do wniosku dołączają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności.
WNIOSKI O MIEJSCE W DOMU STUDENCKIM należy składać wraz z kompletem dokumentów na studia w terminie, 22 sierpnia - 4 września 2024 r.
Zasady przyznawania miejsc w domach studenckich kanydatom cudzoziemcom:
1. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia składa wniosek o przyznanie miejsca w domu studenckim w siedzibie komisji rekrutacyjnej wraz z dokumentami rekrutacyjnymi.
2. Kandydaci otrzymują miejsca w domach studenckich w ramach wyznaczonego limitu miejsc.
3. W przypadku rezygnacji kandydata z przyznanego miejsca, przypada ono kolejnej osobie, która złożyła wniosek. W związku z powyższym, kandydat, który rezygnuje z przyznanego miejsce w domu studenckim, zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Dział Mobilności Międzynarodowej, bądź pisemnie:
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,
Dział Mobilności Międzynarodowej, pok.17
al. Piastów 17, 70-310 Szczecin
tel. 91 449 6055
- WNIOSEK o akademik (format: doc, rozmiar: 49 kB)
Osoby z niepełnosprawnością do wniosku dołączają aktualne orzeczenie o niepełnosprawności.
Stypendia
Student może ubiegać się o:
2. STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH,
4. ZAPOMOGĘ.
Wszystkie świadczenia pomocy materialnej przyznawane są na wniosek studenta, wzory wniosków o przyznanie stypendiów określone są w Regulaminie świadczeń dla studentów i dostępne na stronie internetowej Uczelni. Wszystkie wnioski student składa w dziekanacie Wydziału, na którym studiuje.
Łączny okres, przez który przysługują świadczenia (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora, zapomoga) wynosi 12 semestrów, bez względu na ich pobieranie przez studenta, z zastrzeżeniem że w ramach tego okresu świadczenia przysługują na studiach:
- pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;
- drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.
Świadczenia nie przysługują:
- studentowi posiadającemu tytuł zawodowy: magistra, magistra inżyniera, albo równorzędny;
- studentowi posiadającemu tytuł zawodowy: licencjata, inżyniera, albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia.
Stypendium dla osób z niepełnosprawnościami
Stypendium dla osób z niepełnosprawnością może otrzymać student posiadający orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
W przypadku, gdy niepełnosprawność powstała w trakcie studiów lub po uzyskaniu tytułu zawodowego, student może otrzymać świadczenie, tylko na jednym kolejnym kierunku studiów, przez dodatkowy okres 12 semestrów.
W roku akademickim 2023/2024 wysokość stypendium dla osób z niepełnosprawnością wynosi 800 zł.
Stypendium Rektora
Stypendium Rektora może otrzymać student, który uzyskał wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym.
Stypendium Rektora na pierwszym roku studiów:
na studiach pierwszego stopnia: stypendium Rektora otrzymuje student przyjęty na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, który jest:
- laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty;
- medalistą co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie.
na studiach drugiego stopnia: stypendium Rektora na pierwszym roku studiów drugiego stopnia może otrzymać student, który rozpoczął ten poziom studiów w terminie 12 miesięcy od ukończenia studiów pierwszego stopnia oraz spełnił jeden z poniższych warunków:
- uzyskał średnią ocen za ostatni rok studiów pierwszego stopnia nie niższą niż 4,10;
- posiada osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym uzyskane na ostatnim roku studiów pierwszego stopnia.
W roku akademickim 2023/2024 wysokość stypendium Rektora wynosi od 250 zł do 850 zł (w zależności od liczby uzyskanych punktów za osiągnięcia).
Stypendium Rektora na kolejnych latach studiów:
Stypendium Rektora może otrzymać student roku k, który spełnił poniższe warunki:
- uzyskał w roku studiów k-1 średnią ocen, nie niższą niż 4,10 lub posiada osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym;
- zaliczył wszystkie moduły/przedmioty przewidziane programem studiów do roku k-1, w terminie:
- do ostatniego dnia sesji egzaminacyjnej zimowej bezpośrednio następującej po semestrze zimowym;
- do ostatniego dnia sesji egzaminacyjnej jesiennej bezpośrednio następującej po semestrze letnim.
Stypendium Rektora przyznaje się nie więcej niż 10% studentów na określonym kierunku studiów. Jeżeli liczba studentów jest mniejsza niż 10, stypendium Rektora może być przyznane 1 studentowi.
Na każdym kierunku studiów i poziomie kształcenia tworzy się listy rankingowe. O miejscu studenta na liście rankingowej decyduje suma uzyskanych przez niego punktów.
Stypendium socjalne
Stypendium socjalne ma prawo otrzymać student znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej. Podstawowym warunkiem otrzymania świadczenia jest wysokość dochodu na 1 osobę w rodzinie studenta, ustalone na zasadach określonych w ustawie o świadczeniach rodzinnych. Maksymalna wysokość dochodu na 1 osobę w rodzinie studenta uprawniającą do ubiegania się o stypendium socjalne to 1294,40 zł. W roku akademickim 2023/2024 wysokość stypendium socjalnego wynosi od 800 zł do 1400 zł (w zależności od wysokości dochodu).
Student otrzymujący stypendium socjalne, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może otrzymać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości. Za szczególnie uzasadnione przypadki uważa się:
- zamieszkanie w domu studenckim lub obiekcie innym niż dom studencki, jeżeli miejsce stałego zamieszkania znajduje się poza miastem studiowania,
- inne szczególnie uzasadnione, udokumentowane przypadki.
W roku akademickim 2023/2024 wysokość zwiększenia stypendium socjalnego: do 600 zł.
Zapomoga
Zapomogę może otrzymać student, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej.
Student może otrzymać zapomogę dwa razy w roku akademickim, ale z różnych udokumentowanych trudnych sytuacji życiowych. Za trudną sytuację życiową uprawniającą studenta do ubiegania się o zapomogę uważa się w szczególności:
- nieszczęśliwy wypadek (nagłe zdarzenie niezależne od woli studenta, którego nie było można przewidzieć, ani mu zapobiec),
- poważną i nagłą chorobę studenta lub członka jego najbliższej rodziny, wymagającą dodatkowych nakładów finansowych,
- śmierć członka najbliższej rodziny (rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych, dziecka, małżonka, rodzeństwa),
- szkody spowodowane klęską żywiołową lub zdarzeniem losowym (pożar, kradzież itp.).
W roku akademickim 2023/2024 maksymalna wysokość zapomogi wynosi 2000 zł, a w przypadku ciężkiej choroby studenta do 3000 zł.
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa obejmuje 4 tygodnie (120 godzin), student po jej zaliczeniu otrzymuje 4 ECTS, realizowana jest na 1 semestrze studiów
Praktyka zawodowa jest obowiązkowa i stanowi integralną część kształcenia na poszczególnych kierunkach, poziomach i profilach studiów prowadzonych w uczelni. Realizowana jest zgodnie z programem studiów, w którym określa się wymiar, zasady i formę zajęć oraz liczbę punktów ECTS, jaką student ma uzyskać w ramach odbywania tych praktyk.
Podstawowym jej celem jest uzyskanie przez studenta przypisanych do niej efektów uczenia się określonych w programie studiów i programie praktyki dla każdego kierunku, poziomu i profilu studiów, w szczególności:
- zastosowanie praktyczne nabytej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów;
- poznanie struktury organizacyjnej, specyfiki pracy na różnych stanowiskach i zasad funkcjonowania potencjalnych pracodawców.
Praktyki są realizowane w zakładach pracy, jednostkach gospodarczych, instytucjach publicznych, instytucjach naukowo-badawczych, instytucjach oświatowych, placówkach kultury. Miejsce praktyki jest uzależnione także od specyfiki kierunku.
Student sam dokonuje wyboru zakładu pracy, w którym zrealizuje praktykę zawodową, w przypadku trudności ze znalezieniem odpowiedniego miejsca, uczelnia wspomaga studenta propozycjami firm, w których można je zrealizować.
Praktykami na wydziale zajmuje się powołany w tym celu nauczyciel akademicki, który może zaliczyć na poczet praktyki zawodowej czynności wykonywane przez studenta w ramach zatrudnienia, stażu lub wolontariatu (warunkiem jest uzyskanie odpowiednich efektów uczenia się).
Praktyka zawodowa może być realizowana w kraju lub za granicą. Student może dodatkowo odbyć praktykę nieobowiązkową. Informacje o odbytych praktykach odnotowuje się w suplemencie do dyplomu.
Akty prawne
Wewnętrzne akty prawne dotyczące rekrutacji na studia - dokumenty do pobrania
Należy kliknąć na odpowiedni akt prawny, aby pobrać plik
REKRUTACJA
- UCHWAŁA NR w sprawie warunków, trybu, terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia oraz sposobu jej przeprowadzenia w ZUT na rok akademicki 2024/2025 z późn. zm.,
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 321 kB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 618 kB)
- UCHWAŁA w sprawie ustalenia liczby miejsc w ramach planowanego limitu przyjęć kandydatów na poszczególne kierunki i formy studiów w ZUT na rok akademicki 2024/2025
dokument pdf
(format: pdf, rozmiar: 2,12 MB)dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 270 kB)
- UCHWAŁA w sprawie zasad przyjmowania na studia pierwszego stopnia laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich w kolejnych latach akademickich 2023/2024 - 2026/2027
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 6,60 MB)
dokument dostępny cyfrowo (format: pdf, rozmiar: 417 kB)
- KOMUNIKAT o terminach rekrutacji na studia na rok akademicki 2024/2025
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 2,20 MB)
- KOMUNIKAT o wysokości opłat za przeprowadzenie rekrutacji na studia w roku akademickim 2024/2025
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 813 kB) - KOMUNIKAT o harmonogramie i godzinowym rozkładzie zajęć zjazdów studiów niestacjonarnych I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz Szkoły Doktorskiej w roku akademickim 2024/2025
dokument pdf (format: pdf, rozmiar: 1,14 MB)
Dodatkowe informacje dla cudzoziemców
NA SKRÓTY:
Znajomość języka polskiego
Na kierunki studiów prowadzone w języku polskim, kandydat musi legitymować się dokumentem potwierdzającym znajomość języka polskiego na poziomie minimum B2. Uczelnia będzie akceptowała poniższe dokumenty jako potwierdzenie znajomości języka polskiego:
- certyfikat ukończenia kursu języka polskiego wydany przez odpowiednią jednostkę za granicą ze wskazaniem poziomu oraz liczbie godzin kursu,
- certyfikat ukończenia kursu przygotowawczego do podjęcia kształcenia w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego,
- świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim,
- dyplom ukończenia studiów wyższych w Polsce, które były prowadzone w języku polskim,
- certyfikat znajomości języka polskiego potwierdzający znajomość języka polskiego co najmniej na poziomie biegłości językowej B2, wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego,
- świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej w Polsce, w tym świadectwo dojrzałości.
Kandydat nieposiadający potwierdzenia znajomości języka polskiego, zobowiązany będzie do przystąpienia do testu językowego organizowanego przez uczelnię w wyznaczonych przez nią terminach. W przypadku uzyskania negatywnej oceny z egzaminu kandydatowi przysługuje egzamin poprawkowy w ramach terminów dostępnych w roku akademickim 2023/2024.
TERMINY EGZAMINÓW Z JĘZYKA POLSKIEGO: (poziom B2)
Miesiąc | Dokładna data |
---|---|
MARZEC | 13,21 |
CZERWIEC | 12,20,26 |
LIPIEC | 4 |
WRZESIEŃ | 5,12,19 |
SPOSÓB ZAPISU NA EGZAMIN
Egzaminy będą przeprowadzane w formie stacjonarnej w Studium Języków Obcych ZUT w Szczecinie. Aby zgłosić się na egzamin należy przesłać wiadomość z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem na adres admission@zut.edu.pl z podaniem: imię i nazwisko oraz wybrany termin egzaminu.
Opłaty za studia (czesne)
Wysokość opłat za studia (czesne) dla studentów zagranicznych rozpoczynających kształcenie w roku akademickim 2024/2025 - informacja zostanie podana w końcu marca
Forma i poziom kształcenia | Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|---|
studia stacjonarne pierwszego stopnia na wszystkich kierunkach | semestralna | -- ZŁ |
studia stacjonarne drugiego stopnia na wszystkich kierunkach | semestralna | -- ZŁ |
OD KOGO NIE POBIERA SIĘ OPŁAT?
Opłat za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku polskim nie pobiera się od cudzoziemców:
1. Obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, Norwegii lub Islandii (państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. Którym udzielono zezwolenia na pobyt stały lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
3. Którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt. 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U.z 2017 r., poz. 2206 i 2282 oraz z 2018 r. poz 107, 138 i 771), tj:
- w celu połączenia się z rodziną,
- posiada zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE udzielone przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz:
- zamierza wykonywać pracę lub prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów obowiązujących w tym zakresie na tym terytorium, lub
- zamierza podjąć lub kontynuować na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej studia lub szkolenie zawodowe, lub
- wykaże, że zachodzą inne okoliczności uzasadniające jego zamieszkiwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
- jest członkiem rodziny cudzoziemca, o którym mowa w pkt 3, z którym przebywał na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej i towarzyszy mu lub chce się z nim połączyć.
4. Posiadających status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzystających z ochrony czasowej lub ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5. Posiadaczy certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, co najmniej na poziomie biegłości językowej C1. Dokumentem upoważniającym jest jedynie certyfikat wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego;
6. Posiadaczy ważnej Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
7. Będących małżonkiem, wstępnym lub zstępnym (dzieckiem, wnukiem), obywatela Rzeczpospolitej Polskiej, mieszkającym na terytorium Polski.
UWAGA
Osoby wskazane wyżej nie są zwolnione z opłat m.in. za powtarzanie przedmiotów i zajęcia nieobjęte programem studiów.
Osobom wymieniony w pkt. 1 nie przysługuje prawo do stypendium socjalnego.
Kontakt
Informacje pod nr tel.: 91 449 45 87 (dla obywateli polskich), 91 449 60 55 (dla cudzoziemców)
w godz. 9:00-15:00.
Po wcześniejszym założeniu konta w Internetowym Systemie Rekrutacji IRK masz możliwość zadania pytania w systemie IRK